2014. szeptember 3., szerda

A számolási zavar figyelmeztető jelei

A számolási zavar figyelmeztető jelei
Amikor feltámad a szél, beborul az ég, a messziségből égdörgést hallunk, azonnal tudjuk, hogy közeleg a vihar. Szaladunk a kiteregetett ruhákért vagy összekapkodjuk az udvaron a széthagyott gyerekjátékokat, takarókat. A jelek azért vannak, hogy figyelmeztessenek.
A számolási zavarok sem az egyik pillanatról a másikra keletkeznek, hanem folyamatosan alakulnak ki. Érdemes figyelni a jelekre, mert a számolási gyengeségkorai felismerése óriási segítség a későbbiekre nézve.
Ha az éles szemű, figyelmes szülő már az első tüneteket felfedezi és szakemberhez fordul, nagyon sok kínlódást spórolhat meg gyermekének. A probléma orvoslása ugyanis jóval nehezebb annál a diáknál, aki éveken át gyötrődött a kudarcoktól, a meg nem értettségtől és a szakszerű segítség hiányától.
égtől és a szakszerű segítség hiányától.
Amikor már dörög az égA leglátványosabb jelekre minden szülőnek fel kell kapnia a fejét. Amikor azt látja, hogy gyermeke
- villámgyorsan végez a házi feladatokkal, kivéve a matekot, mert az mindig későestére marad,
rendszeresen elfelejti megcsinálni a matek házit, nem írja fel a leckét, bent felejti a padban a könyvét,
idegesnyűgös lesz a feladatok láttán, és ha semmiképpen sem úszhatja meg a leckeírást,kapkodva összecsapja a megoldásokat
- feladatainak megoldása többnyire hibás,
- matematikából kapott osztályzataimesszealulmúlják a többi tárgyból nyújtott teljesítményét,
matektanára az egyetlen, aki magatartásproblémákra panaszkodik, mert az ő óráin szétszórt, beszélget, zavarja társait, vagy éppen álmodozik, mintha ott se lenne.
Mire figyeljek még?
A matematika tanulásában felmerülő problémák is felkelthetik a gyermeke tanulmányait nyomon követő szülő figyelmét.
Ilyenek például a korábban már említettészlelési zavarok. A hasonló hangzású számjegyek (hétszáz-kétszáz) tévesztéséért a hallási észlelés zavara a felelős. Alátásiészlelés zavara a hasonló kinézetű számjegyek (6 – 9) felcserélését okozhatja.
Míg dolgokat megszámlálni a legtöbb gyereknek játékos feladat, egy diszkalkuliás diák nehezen birkózik az egyszerű sorozatalkotással, felcseréli, kihagyja a számokat.
Nehézséget okoz neki a számok, ill. a matematikai szimbólumok mögötti tartalom megértése, és emiatthasználata is. Egy egyszerű művelet is bonyolult, mert a benne szereplő számokat és a műveleti jelet nem képes értelmezni.
Koncentrációs problémái vannak, a gyermek nem képes hosszú távon odafigyelni, szétszórt, fáradékony. Ezzel összefüggően az emlékezés is gondot okoz neki, mire elhangzik a feladat az órán, elfelejti a mondat elejét. A rövidtávú emlékezet gyengesége megmutatkozik az írásbeli műveletek elvégzésekor is, amikor elfelejtkezik a maradék megtartásáról.
Sok esetben mutatkozik ügyetlenséganagymozgásokban. Vizsgálatok azt is kimutatták, hogy a diszkalkuliás gyermekeknél lényegesen gyengébbazíráskészség és csúnyább a füzetkép, íráskép az átlagos gyermekekénél.
A beszéd, és a nyelvi képességek fejlődési zavara gyakori jelenség. A szókincs szegénysége, a kifejezőkészség zavara, a beszédértési problémák mind figyelemfelkeltőek. De a parttalan beszéd éppúgy tünet lehet, amikor a gyermek nem képes kiszűrni a lényeget, csak beszél és beszél.
Bízza a szakemberre!
Természetesen ezen jelenségek egyike sem garantálja önmagában a diszkalkulia meglétét, ezért nagyon fontos, hogy a diagnózist szakember állítsa fel. Hiszen ő tudja megkülönböztetni, hogy általános tanulási gyengeség vagy valóban diszkalkulia áll fenn, és milyen mértékben. Emellett ő az, aki meg tudja határozni gyermeke számára a megfelelőfejlesztést. Első lépésként mindenképpen beszéljen a szaktanárral, aki aztán - szükség esetén - tovább irányítja a nevelési tanácsadóba.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése