Szenzomotoros tréning
Lényege:
Az érzékszervekből érkező (látás, hallás-egyensúly, taktilis-kinesztetikus érzékelés—ezek a tanulás szempontjából fontosabb érzékszervek) ingerületek feldolgozásának, integrációjának (látom a madarat, hallom a hangját, tudom, hogy az egy madár, meg tudom fogni ha akarom) és a megfelelő motoros válasz megtervezésének és végrehajtásának elősegítése mindkét agyfélteke bevonása a feladatmegoldásokba, a két agyfélteke együttműködése.
Alapelvek:
Fokozatosság- mindig az egyszerűbb gyakorlatokkal kezdjük a JÁTÉK-ot (az adott gyerek számára egyszerűbb-nem mindenkinél egyforma, sérült területtől függ)
A gyermek személyiségéhez, érdeklődési köréhez igazítani a JÁTÉK-okat.
Időbeosztás: Ha otthon, szülő foglalkozik a gyerekkel, akkor lehet a gyerek igényeihez igazítani a foglalkozást- egyszerre minden játékot végigjátszunk amíg el nem fárad, vagy nap közben elosztva egy-egy játék.
Lehet arra törekedni, hogy kedvcsinálónak mutatni neki egy játékot, azt had játsza addig, amíg kedve van, ha megunta(vagy lehet, hogy addig gyakorolta, hogy már jól megy neki, nincs benne kihívás-ideális eset) megmutatni neki a következő játékot.
FONTOS!: Ne kényszerből végezze a gyakorlatokat!!!
Szabály:
Egy-egy feladatot addig gyakorolni, amíg nem megy jól, utána lépni a következő nehézségi fokra. Ezt a gyerekek jelezni szokták, ha hagyjuk, hogy működjön az autómatikájuk. Egy-egy feladatot akkor végeznek szívesen, ha nem túl nehéz, de egy kis kihívást jelent. Ha már megy, akkor az unalmas, ha nagyon nem megy, akkor nehéz, visszább kell lépni.
Érzékelés, észlelés fejlesztése
Egyensúly:
1. Vesztibuláris rendszer ingerlése-passzív egyensúlygyakorlatok
függőfotel, tányérhinta, függőágy, takaróval gurítás- dobálás, gurulás, gurulás cél irányába, labdán gördülés(óriás, majd kislabda), óriás párna---ezeken hason, háton, ülve egyensúlyozni, gördeszka(fekve, ülve-előre, hátra), felfüggesztett autógumin hintázás ülve állva, forgás saját tengelye körül -forgószék vagy állva pörög maga (forgószékben mennyit tud forogni szédülés és szemmozgás kiváltásig? ÓVATOSAN!! az epilepszia miatt)
2. Egyensúlygyakorlatok négykézláb
mászás puha, vastag szivacson vagy gumimatracon, mászás billenő deszkán(vastagabb műanyag cső vagy papírhengeren széles deszka), gördeszka térdelve, mászás cél irányába, mászás akadálypályán
3. Egyensúlygyakorlatok állva
billenődeszkán séta, sámlira vagy zsámolyra fellépés-lelépés, egy lábon állás, páros lábbal ugrálás, páros lábbal fel-le ugrás zsámolyra, egy lábon ugrálás, roller, járdaszegélyen járás, mérlegállás
A nehézségi fokozatokat kb. betartottam, de lehet egy-egy próbát tenni a következő feladatsorral is.
Látás:
Szemizmok erősítése:
fel-le-jobbra-balra nézzen a gyerek a fej mozgatása nélkül, szemkörzés jobbra-balra, közelre-távolra nézés(a távol, az lehetőleg a horizont legyen), mozgó tárgyak követése szemmel különböző távolságban(golyó az asztalon, autó az utcán, repülő az égen, madarak röpte...)
Alak-háttér felismerése:
(http://www.eyetricks.com/3dstereo.htm http://www.optika.hu/manager.asp?page=http://www.optika.hu/magazin/csal/csal.htm http://galeria.alon.hu/thumbnails.php?album=12
http://zsolt.info/keptar/index.php?dir=zztovabbiekepek%2FOptikai%20csal%F3d%E1s%2F&startpic=204 ezeket a képeket válogatni kell, mert van közte ijesztő is!!!!!!!) Nehezek is, az egyszerű formája az, amikor rajzolsz valami firkát, és belerajzolsz egy egyszerű ábrát, találja meg a gyerek, felhőjáték-mire hasonlít a felhő, firka-mire hasonlít, kendő alá eldugni egy jellemző alakú tárgyat, alak alapján felismerés
Taktilis-kinesztetikus érzékelés-észlelés fejlesztése:
zsákbamacska(különböző nagyságú, minőségű, súlyú anyagok, tárgyak tapintás alapján felismerése), test felületén különböző helyeken(karok, lábak, has, hát, nyak, arc) különböző minőségű, hőmérsékletű tárgyakkal, anyagokkal, száraz-nedves pl szivaccsal érinteni a bőrt, ismerje fel a tárgyakat, anyagokat, kézzel eltérő erősségű érintések megbeszélése
Szem-láb koordináció:
papírdoboz vezetése szlalom, majd akadálypályán, labda vezetése lábbal szlalom, majd akadálypályán, labda célbarúgása, akadálypályán végigsétálni, szivacs-lapos párna-nem csúszós papíron lépkedés, járólap lapjain lépkedés, járólap vonalain járás, páros lábbal szivacsdarabokon ugrálás
Szem-kéz koordináció:
szappanbuborékok elkapása, lufi elkapása, lufi levegőben tartása, lufi lepattintása-elkapása, lufi visszaütése, strandlabdával ugyanez, labdával ugyanez,
Keresztvonal átlépés:
jobb kéz-bal váll érintés és fordítva, tengerészjárás, fekvő 8-as (végtelen jel) rajzolása a levegőbe, falra ragasztott nagyméretű papírra(csomagolópapír), hurkapálcára vagy vékony botra kötött krepp-papír szalaggal rajzolás a levegőbe, csomagolópapírra langyos bekevert tapétaragasztót öntünk, ebbe temperát nyomunk (többféle szín is lehet), két kézzel tenyérrel vagy ujjakkal festés (a lerajzolt karikákat figyeld meg, hogy mennyire sikerül a kört megrajzolni, vagy vagy van-e olyan fix pontja a köröknek, ahol mindig behorpadnak, sosem sikerül azt a részt megrajzolni)
Kinesztetikus-motoros koordináció:
megérinteni a gyerek bőrét a test különböző pontjain, gyerek érintse meg ugyanott, majd nevezze is meg, hogy hol érintették meg , megegyezés szerint ellentétes testrész érintése(jobb kéz érintésére bal kezet, vagy jobb lábat érintsen)
Hallás:
Hallási figyelem: utcai zajok közül kiválaszt egyet, figyeli, beszél róla-(pl autó jön, megállt, továbbment...) akkor csináljon valamit, amikor hangjelet hall (taps, kopogás...) pl induljon el jelre az akadálypályán...
Auditív alak-háttér: ugyanez zene mellett
Auditív- motoros koordináció: szembekötősdi(hang irányába menjen)
Téri tájékozódás:
alagút, kicsi helyekre (doboz, szekrény) bebújás, bútorokból alagút-házikó építése
mászás, majd járás előre-hátra, fodulás jobbra-balra(tolasson is!!), akadálypályán ugyanez
Két agyféltekés mozgások:
kerékpár tekerése kézzel ill lábbal, malmozás test előtt kezekkel, kezek ill lábak egyszerre ill tükörmozgása(dobolás, szalagjáték), majmocska játék: egyik kezével a fejét üti, a másikkal a hasát simogatja, lendületes kézmozgással kísért menetelés, létrára mászás(stabil, majd kötéllétra), fára mászás
A gyakorlatok közben mondja a gyerek, hogy mit csinál!
A szenzomotoros tréninget érdemes szerintem egy pszichomotoros fejlesztéssel folytatni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése