2014. szeptember 3., szerda

Kauzális gondolkodás fejlesztése


Ezen gondolkodási funkciók segítségével vagyunk képesek ok-okozati és időbeli összefüggések felismerésére. Az iskolában már alsó tagozaton szükség van rá a többlépcsős szöveges feladatok megoldásánál, az időbeli tájékozottság (hét napjai, hónapok sorrendje) fejlesztésénél. Szükség van rá akkor is mikor a szövegértés dolgozatban sorrendbe kell állítani a mese történéseit, a szöveg szakaszait.

Tiéd az utolsó szó!
Hiányos mondatokat kell a gyerekeknek befejezniük időbeli, valamint ok-okozati összefüggések alapján. Gyorsan játszhatjuk labdával, illetve padban rámutatással, de otthon, séta közben is jól játszható. Dobom a labdát és rámutatok valakire: Elkezdem a mondatot, fejezd be! Tiéd az utolsó szó!(Játszhatjuk úgy is, hogy a befejezetlen mondatokat leírom papírcsíkokra, s a gyerekek a játék kezdete előtt húznak egyet-egyet. Így az olvasást is gyakoroljuk.)
Kisebb gyermekek mondatai:
  • Ősszel lehullanak a fákról a…
  • Az utcában épült egy magas…
  • Szeretnék egy pohár vizet...
  • Télen gyakran hull a…
  • A háziállatok közé tartozik…
  • Erdőben él a…
  • Télen általában van rajtam…
  • A csapból folyik a…
  • Minden gyerek óvoda után megy…
  • A nyár után jön az…
  • Ma kedd van, holnap lesz…
  • A cirkuszban fellép a…
  • Az arc részei…
  • A virágokat sokat kell…
  • A gyufával azért nem szabad játszani, mert…
  • Ha a levesem forró, hogy enni tudjam…
  • Aki beteg az ne menjen iskolába, mert…
  • Ha megvágtam az ujjamat, akkor…
  • A vasútállomáson várjuk a…
  • Reggel az ablakon besüt a…
  • Este kinézek az ablakon és világít a…
  • A könyököm az része a…
  • Magyarországon csak állatkertben láthatunk…
  • Nekem a keresztnevem…
  • Az én vezetéknevem…
  • Szombaton iskolába…
  • Az anyu anyukája az én…
  • A nagypapám az apu…
  • A húgom az nálam…
  • A bátyámnak én a...
  • A szagokat érzem az...
  • Az ízeket érzem a...
  • A szomszéd néni csengetett, anya megy...
  • Apa kedvenc TV műsora...
  • Esett az eső ezért most minden...
  • A szép ellentéte a...
  • A hosszú ellentéte...
  • A magas ellentéte...
  • A széles ellentéte...
  • Az okos ellentéte...
  • A gyáva ellentéte...
Nagyobb gyerekek mondatai (9 ill. 10 évtől):
  • Szaglószervünk neve...
  • Nyáron már kora hajnalban énekelnek a...
  • Ma kedd van tegnapelőtt volt...
  • Ma szerda van egy hét múlva...
  • Ma vasárnap van 5 nap múlva...
  • Ma csütörtök van 3 nappal ezelőtt volt... (S számtalan variáció.)
  • A Népszabadság, a Magyar Hírlap, a Népszava mind...
  • Fő hírközlő eszközünk a televízió mellett...
  • A Paksi Hírnök megjelenik...
  • Mindennek van ellentéte. A háborúé a...
  • A ritkáé a....
  • A mindigé a...
  • A biztosé a...
  • A rendé
  • A hazugságé az...
  • A veszteségé a...
  • Mindennek van szinonimája (Ha szükséges tisztázhatjuk mit jelent.) pl: vidám, megy, fél, szép, kevés, anya, iskola, pénz, hajnal, szomorú, sok, csecsemő, asszony...
  • A vadállatok a tüzet...
  • Aki fösvény az a pénzét...
  • Aki sokszor elkésik arra nem lehet azt mondani, hogy erénye a...
  • A hordár viszi a...
  • A pincérnek szokás adni...
  • A holdsugár az éjszakát...
  • A nap reggel...
  • A kofa a gyümölcsöt és a zöldséget...
Hogy is volt ez?
A szövegértés, a rövid távú verbális emlékezet fejlesztését segíti elő kisebb gyerekeknél, s fejleszti a mondatalkotás képességét is (amennyiben azt kérjük a gyerekektől, hogy egész mondatban válaszoljanak). Nagyobb gyermekek esetében az ok-okozati és időbeli összefüggések mellett az inverz gondolkodást is eredményesen fejleszti. A játék lényege, hogy mondok egy mondatot, s utána felteszek egy kérdést pl:
  • Tegnap az udvaron játszottam.
  • Hol játszottam tegnap?
  • Mikor játszottam az udvaron?
  • Mit csináltam tegnap az udvaron?
(Első osztályos gyerekek esetében kérdezzünk rá minden egyes ”mondatrészre” ily módon, s várjuk el, hogy egész mondatban válaszolnak. Később nehezíthetem úgy, hogy lerövidül a kérdésem: Hol játszottam, de ekkor legyen a mondat hosszabb, vagy továbbra is várjuk el a rövidebb mondatoknál, hogy minden szó benne maradjon a válaszban.)

Rövidebb mondatok (A kérdéseket nem írjuk le, mert itt kérdezzünk rá minden egyes szóra a fenti példa nyomán):
  • Balázs kedvenc játéka a piros autó.
  • A cica lefetyeli a tejet a tálkából.
  • Az én jelem a pöttyös labda.
  • Évi leejtette a tányérját.
  • Kati gyalog megy az iskolába.
  • Délután Erzsikével labdáztam.
  • A tanító néni megdicsérte Katit olvasás órán.
  • Karácsonykor meggyújtjuk a csillagszórókat.
  • A húgommal megterítettünk a konyhában.
  • Vacsora előtt bicikliztem az udvaron.
  • Kakaós csigát ettem reggelire.
  • Peti szomorú, mert elromlott az autója.
  • A boltban anya vett nekem gyümölcsöt.
  • A színes ceruzáimat kifaragtam a hegyezővel.
  • Vasárnap elmegyünk apával az állatkertbe.
  • Éjszaka világít a hold.
Nehezebb változat -idősebb (9 éves kortól) gyermekek számára - amikor egy mondaton belül "több dolog történik", s ezek közül kérdezünk rá csak egy részösszefüggésre, értelmeztetve vele a történteket:
- A születésnapomra sok vendéget hívtam, ezért a nagy asztalt kellett kinyitnunk, hogy mindenki kényelmesen elférjen. Hogyan lett mindenkinek helye a születésnapomon?- Mici cicánk 9-et kölykezett, ebből már 4-et elajándékoztunk. Hány kiscicát tartottunk meg?- Tomi nagyon mohón ette a vacsorát és félrenyelte a falatot. Mire kellett volna vigyáznia Tominak evés közben? -A rendőr megállította az autónkat, barátságosan köszönt, ellenőrizte a jogosítványt majd jó utat kívánt.

Mit csinált a rendőr mielőtt jó utat kívánt? -Az oroszlánok és a tigrisek más -más helyen élnek: Az oroszlán például az Afrikai szavannák királya, a tigris többek között az ázsiai dzsungelekben Afrikában találkozunk tigrisekkel? Hol nem találkozunk oroszlánokkal?
-Pakson, egy héten háromszor - szerdán, pénteken és vasárnap - van mozielőadás. Mely napokon nem vetítenek filmet a paksi moziban? - A könyvtár hétfőtől -csütörtökig este 7-ig tart nyitva, pénteken már 2 órakor bezár. Nyitva van a könyvtár kedden délután 4 órakor?
Zárva van a könyvtár pénteken délben? -Délelőtt negyed tízkor érkezett meg a vonatom a pályaudvarra, a csatlakozásra 20 percet kellett várnom. Mikor indult a csatlakozás?- Este 9 órakor lefeküdtem aludni, és reggel 7 -kor ébredtem fel. Hány órát aludtam? 

Tegyük gyorsan sorba!
Szükséges eszközök: papírlapokra leírt mondatok (2-3 mondat egymás alatt). Papír nélkül szóban is játszható, de úgy végig a játékvezető olvassa a mondatokat. Így hosszabb és kicsit nehezebb is. A játék lényege: A néhány mondat egymással összefüggő történetet alkot, és össze vannak keverve. A gyerekeknek kell az eseményeket sorba állítani, s a helyes változatot felolvasni (vagy szóban elmondani). Ez utóbbi a rövid távú verbális emlékezetet is eredményesen fejleszti. A játékot 8 éves kortól ajánljuk.
példák:
· Nagypapa felakasztja a képet a falra.
Anyáék örülnek a megszépült szobának.
Nagypapa beleveri a szöget a falba.
· A kertész felássa az ágyást.
A kertész a frissen elültetett virágokat megöntözi.
A kertész elülteti a virágokat
· Zsolti felmászik a létrára.
Megérett a cseresznye.
Zsolti leszedi a cseresznyét.
· A kofa leméri a zöldséget.
Anya fizet.
Anya a piacon zöldséget válogat.
· Megcsinálja a testét és a fejet.
A kisfiú hóembert épít.
Söprűt ad a kezébe.
· Zoli kezét nagymama kötötte be.
Zoli megvágta az ujját a késsel.
Zoli segített a konyhában almát hámozni.
· Egyre jobban szakadt az eső.
Hirtelen elsötétedett az ég.
Bőrig áztam.
· Vizet engedek a fogmosó pohárba.
Visszateszem a fogkefémet a pohárba.
Fogkrémet nyomok a fogkefére.
· Megtörölközöm.
Lefekvés előtt megfürdöm.
Felveszem a pizsamámat.
· Levelet írtam a nagymamának.
Bedobtam a postaládába.
Leragasztom a borítékot.
Bele tettem a levelet a borítékba.
· Elfoglaltuk a helyünket a nézőtéren.
Megváltottuk a jegyeket.
Sorba kellett állni a jegypénztárnál.
Sötét lett és elkezdődött a film.
· Belebújtam a kabátomba,
Felhúztam a cipőmet.
Kezembe fogtam az esernyőt, mert aznap szakadt az eső.
Felvettem a sálamat és a sapkát.
· Sorba álltunk a pénztárnál.
Mindent megvásároltunk amit anya felírt.
Fizettünk a pénztárnál.
Mindent a kosárba pakoltunk.
· Bezárom a tolltartam.
Kifaragom az összes ceruzám.
Előveszem a tolltartóm (a táskámból).
Elrakom a tolltartóm (a táskámba).
Kinyitom a tolltartóm.
· Megnyomom az ajtó mellett a leszállásjelzőt.
Leszállok a buszról.
Felállok a helyemről.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése