Kauzális gondolkodás fejlesztése
Ezen gondolkodási funkciók segítségével vagyunk képesek ok-okozati és időbeli összefüggések felismerésére. Az iskolában már alsó tagozaton szükség van rá a többlépcsős szöveges feladatok megoldásánál, az időbeli tájékozottság (hét napjai, hónapok sorrendje) fejlesztésénél. Szükség van rá akkor is mikor a szövegértés dolgozatban sorrendbe kell állítani a mese történéseit, a szöveg szakaszait.
Tiéd az utolsó szó!
Hiányos mondatokat kell a gyerekeknek befejezniük időbeli, valamint ok-okozati összefüggések alapján. Gyorsan játszhatjuk labdával, illetve padban rámutatással, de otthon, séta közben is jól játszható. Dobom a labdát és rámutatok valakire: Elkezdem a mondatot, fejezd be! Tiéd az utolsó szó!(Játszhatjuk úgy is, hogy a befejezetlen mondatokat leírom papírcsíkokra, s a gyerekek a játék kezdete előtt húznak egyet-egyet. Így az olvasást is gyakoroljuk.)
Kisebb gyermekek mondatai:
- Ősszel lehullanak a fákról a…
- Az utcában épült egy magas…
- Szeretnék egy pohár vizet...
- Télen gyakran hull a…
- A háziállatok közé tartozik…
- Erdőben él a…
- Télen általában van rajtam…
- A csapból folyik a…
- Minden gyerek óvoda után megy…
- A nyár után jön az…
- Ma kedd van, holnap lesz…
- A cirkuszban fellép a…
- Az arc részei…
- A virágokat sokat kell…
- A gyufával azért nem szabad játszani, mert…
- Ha a levesem forró, hogy enni tudjam…
- Aki beteg az ne menjen iskolába, mert…
- Ha megvágtam az ujjamat, akkor…
- A vasútállomáson várjuk a…
- Reggel az ablakon besüt a…
- Este kinézek az ablakon és világít a…
- A könyököm az része a…
- Magyarországon csak állatkertben láthatunk…
- Nekem a keresztnevem…
- Az én vezetéknevem…
- Szombaton iskolába…
- Az anyu anyukája az én…
- A nagypapám az apu…
- A húgom az nálam…
- A bátyámnak én a...
- A szagokat érzem az...
- Az ízeket érzem a...
- A szomszéd néni csengetett, anya megy...
- Apa kedvenc TV műsora...
- Esett az eső ezért most minden...
- A szép ellentéte a...
- A hosszú ellentéte...
- A magas ellentéte...
- A széles ellentéte...
- Az okos ellentéte...
- A gyáva ellentéte...
Nagyobb gyerekek mondatai (9 ill. 10 évtől):
- Szaglószervünk neve...
- Nyáron már kora hajnalban énekelnek a...
- Ma kedd van tegnapelőtt volt...
- Ma szerda van egy hét múlva...
- Ma vasárnap van 5 nap múlva...
- Ma csütörtök van 3 nappal ezelőtt volt... (S számtalan variáció.)
- A Népszabadság, a Magyar Hírlap, a Népszava mind...
- Fő hírközlő eszközünk a televízió mellett...
- A Paksi Hírnök megjelenik...
- Mindennek van ellentéte. A háborúé a...
- A ritkáé a....
- A mindigé a...
- A biztosé a...
- A rendé
- A hazugságé az...
- A veszteségé a...
- Mindennek van szinonimája (Ha szükséges tisztázhatjuk mit jelent.) pl: vidám, megy, fél, szép, kevés, anya, iskola, pénz, hajnal, szomorú, sok, csecsemő, asszony...
- A vadállatok a tüzet...
- Aki fösvény az a pénzét...
- Aki sokszor elkésik arra nem lehet azt mondani, hogy erénye a...
- A hordár viszi a...
- A pincérnek szokás adni...
- A holdsugár az éjszakát...
- A nap reggel...
- A kofa a gyümölcsöt és a zöldséget...
Hogy is volt ez?
A szövegértés, a rövid távú verbális emlékezet fejlesztését segíti elő kisebb gyerekeknél, s fejleszti a mondatalkotás képességét is (amennyiben azt kérjük a gyerekektől, hogy egész mondatban válaszoljanak). Nagyobb gyermekek esetében az ok-okozati és időbeli összefüggések mellett az inverz gondolkodást is eredményesen fejleszti. A játék lényege, hogy mondok egy mondatot, s utána felteszek egy kérdést pl:
- Tegnap az udvaron játszottam.
- Hol játszottam tegnap?
- Mikor játszottam az udvaron?
- Mit csináltam tegnap az udvaron?
(Első osztályos gyerekek esetében kérdezzünk rá minden egyes ”mondatrészre” ily módon, s várjuk el, hogy egész mondatban válaszolnak. Később nehezíthetem úgy, hogy lerövidül a kérdésem: Hol játszottam, de ekkor legyen a mondat hosszabb, vagy továbbra is várjuk el a rövidebb mondatoknál, hogy minden szó benne maradjon a válaszban.)
Rövidebb mondatok (A kérdéseket nem írjuk le, mert itt kérdezzünk rá minden egyes szóra a fenti példa nyomán):
- Balázs kedvenc játéka a piros autó.
- A cica lefetyeli a tejet a tálkából.
- Az én jelem a pöttyös labda.
- Évi leejtette a tányérját.
- Kati gyalog megy az iskolába.
- Délután Erzsikével labdáztam.
- A tanító néni megdicsérte Katit olvasás órán.
- Karácsonykor meggyújtjuk a csillagszórókat.
- A húgommal megterítettünk a konyhában.
- Vacsora előtt bicikliztem az udvaron.
- Kakaós csigát ettem reggelire.
- Peti szomorú, mert elromlott az autója.
- A boltban anya vett nekem gyümölcsöt.
- A színes ceruzáimat kifaragtam a hegyezővel.
- Vasárnap elmegyünk apával az állatkertbe.
- Éjszaka világít a hold.
Nehezebb változat -idősebb (9 éves kortól) gyermekek számára - amikor egy mondaton belül "több dolog történik", s ezek közül kérdezünk rá csak egy részösszefüggésre, értelmeztetve vele a történteket:
- A születésnapomra sok vendéget hívtam, ezért a nagy asztalt kellett kinyitnunk, hogy mindenki kényelmesen elférjen. Hogyan lett mindenkinek helye a születésnapomon?- Mici cicánk 9-et kölykezett, ebből már 4-et elajándékoztunk. Hány kiscicát tartottunk meg?- Tomi nagyon mohón ette a vacsorát és félrenyelte a falatot. Mire kellett volna vigyáznia Tominak evés közben? -A rendőr megállította az autónkat, barátságosan köszönt, ellenőrizte a jogosítványt majd jó utat kívánt.
Mit csinált a rendőr mielőtt jó utat kívánt? -Az oroszlánok és a tigrisek más -más helyen élnek: Az oroszlán például az Afrikai szavannák királya, a tigris többek között az ázsiai dzsungelekben Afrikában találkozunk tigrisekkel? Hol nem találkozunk oroszlánokkal?
-Pakson, egy héten háromszor - szerdán, pénteken és vasárnap - van mozielőadás. Mely napokon nem vetítenek filmet a paksi moziban? - A könyvtár hétfőtől -csütörtökig este 7-ig tart nyitva, pénteken már 2 órakor bezár. Nyitva van a könyvtár kedden délután 4 órakor?
Zárva van a könyvtár pénteken délben? -Délelőtt negyed tízkor érkezett meg a vonatom a pályaudvarra, a csatlakozásra 20 percet kellett várnom. Mikor indult a csatlakozás?- Este 9 órakor lefeküdtem aludni, és reggel 7 -kor ébredtem fel. Hány órát aludtam?
Tegyük gyorsan sorba!
Szükséges eszközök: papírlapokra leírt mondatok (2-3 mondat egymás alatt). Papír nélkül szóban is játszható, de úgy végig a játékvezető olvassa a mondatokat. Így hosszabb és kicsit nehezebb is. A játék lényege: A néhány mondat egymással összefüggő történetet alkot, és össze vannak keverve. A gyerekeknek kell az eseményeket sorba állítani, s a helyes változatot felolvasni (vagy szóban elmondani). Ez utóbbi a rövid távú verbális emlékezetet is eredményesen fejleszti. A játékot 8 éves kortól ajánljuk.
példák:
· Nagypapa felakasztja a képet a falra.
Anyáék örülnek a megszépült szobának.
Nagypapa beleveri a szöget a falba.
· A kertész felássa az ágyást.
A kertész a frissen elültetett virágokat megöntözi.
A kertész elülteti a virágokat
· Zsolti felmászik a létrára.
Megérett a cseresznye.
Zsolti leszedi a cseresznyét.
· A kofa leméri a zöldséget.
Anya fizet.
Anya a piacon zöldséget válogat.
· Megcsinálja a testét és a fejet.
A kisfiú hóembert épít.
Söprűt ad a kezébe.
· Zoli kezét nagymama kötötte be.
Zoli megvágta az ujját a késsel.
Zoli segített a konyhában almát hámozni.
· Egyre jobban szakadt az eső.
Hirtelen elsötétedett az ég.
Bőrig áztam.
· Vizet engedek a fogmosó pohárba.
Visszateszem a fogkefémet a pohárba.
Fogkrémet nyomok a fogkefére.
· Megtörölközöm.
Lefekvés előtt megfürdöm.
Felveszem a pizsamámat.
· Levelet írtam a nagymamának.
Bedobtam a postaládába.
Leragasztom a borítékot.
Bele tettem a levelet a borítékba.
· Elfoglaltuk a helyünket a nézőtéren.
Megváltottuk a jegyeket.
Sorba kellett állni a jegypénztárnál.
Sötét lett és elkezdődött a film.
· Belebújtam a kabátomba,
Felhúztam a cipőmet.
Kezembe fogtam az esernyőt, mert aznap szakadt az eső.
Felvettem a sálamat és a sapkát.
· Sorba álltunk a pénztárnál.
Mindent megvásároltunk amit anya felírt.
Fizettünk a pénztárnál.
Mindent a kosárba pakoltunk.
· Bezárom a tolltartam.
Kifaragom az összes ceruzám.
Előveszem a tolltartóm (a táskámból).
Elrakom a tolltartóm (a táskámba).
Kinyitom a tolltartóm.
· Megnyomom az ajtó mellett a leszállásjelzőt.
Leszállok a buszról.
Felállok a helyemről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése