2014. szeptember 3., szerda

Mi az a testközépvonal?

Mi az a testközépvonal?
Ön hallott már a testközépvonalról, pontosabban a testközépvonal szerepéről az írás-olvasás tanulásának folyamatában?
A kutatók csak most fedezték fel ennek fontosságát. A következőkben a terület egyik legnevesebb szakembere, az amerikai Audrey E. McAllen legfrissebb kutatási eredményeit szeretném Ön elé tárni.
Nincs különbség
Vajon észrevette már Ön is, hogy az első életévekben a kisgyermek egyformán használja a bal és a jobb testfelét (a csúszásban, a mászásban, az egyik oldaláról a másikra gördülésben, a tárgyak után nyúlásban, stb.)? A szakemberek ezt úgy mondják, hogy a gyermek egy ideiglenes mindkétoldalas fejlődési szakaszon megy keresztül, melynek során egyik oldalát sem részesíti előnyben.
Sorompóval védve
A természet a kiegyensúlyozott fejlődés érdekében „védősorompót” helyezett a test jobb és bal térfele közé, nehogy az egyik túlságosan megelőzze a másikat. Ezt a „láthatatlan sorompót” Ön is megfigyelheti!
Nézze meg például, hogy egy 3-4 éves kisgyermek hogyan röptet álló testhelyzetben egy játékrepülőt! Amint a keze eléri a testközépvonalát, valami arra készteti, hogy a másik kezébe vegye át a repülőt és úgy folytassa a reptetést. Ez a valami a test függőleges középvonali gátjaként ismeretes, ami mindkét kezet mozdulatra szólítja a saját oldalán, így „kényszerítve” ki, hogy a test mindkét oldala - az idegrendszer, az agy - egyformán fejlődjön. A kisgyermek a jobb kezét használja, hogy felvegyen valamit a jobb oldalán, és a bal kezét, hogy a bal oldalán vegyen fel valamit. Ritkán keresztez át, hogy jobb kézzel vegyen fel valamit a bal oldalán.
Le kell bontani!
Az iskolába lépés időszakára, 6-7 éves korra azonban el kell tűnnie ennek a belső gátnak. Ha a mindkét-oldalas stádium a szakasz hasznosságán túl is megmarad, gátolhatja a tanulási képességeket.
Ezért óvodás kor közepétől érdemes „rásegíteni” a jobboldali testfél használatára! Például: öltözködés közben a jobb kézzel nyúlunk először a kabát ujjába; a jobb cipőt húzzuk fel először a jobb lábra stb.
Ami problémát jelenthet
Ha fennmarad a testközépvonali gát az iskolás gyermeknél, akkor ez komolyan akadályozhatja az írás és az olvasás elsajátítását is. Például a jobbkezes tanuló egészen a padja jobb szélére teheti a füzetét vagy az írólapját, hogy a mozgás, az írás ne lépje át a középvonalat. Az is előfordulhat, hogy balra hajolva, vagy elfordulva ül a széken, esetleg elforgatja a papírját, mindezt azért, hogy elkerülje a függőleges testközépvonal előtt, vagy annak túloldalán végzendő munkát.
Zavarhatja az olvasást is
Az iskolás korban is fennmaradt középvonali gátat jelezheti az is, ha olvasás során a gyermek nem tudja végigkövetni az olvasott sort. Mivel olvasáskor a szemeknek folyamatosan keresztezniük kell a középvonalat, ott megakad, és már nem tudja folytatni az olvasást, nem ugyanahhoz a sorhoz tér vissza.
Fejleszthető!
Bármiféle olyan tevékenység, amely során a kezek a testközépvonalhoz kerülnek vagy átkeresztezik azt, elősegíti e testközépvonali gát feloldását. A legtöbb háztartásbeli illetve kerti munkafeladat ilyen módon foglalkoztatja a kezeket.
Legközelebb olyan játékokkal jelentkezem, melyek segítik a középvonali gát feloldását.
Még egyszer a testközépvonalról
Amint arról már írtam Önnek, a testközépvonalnak a fejlődésben játszott fontos szerepére Audrey E. McAllen legújabb kutatásai hívták fel a figyelmet. Ez a láthatatlan valami készteti arra a gyermeket, hogy első életéveiben minden mozgásában használja testének mindkét felét, így biztosítva azt, hogy mindkét testfél egyaránt fejlődjön. Így azután ezekben az életévekben a „bal keze ügyébe” eső dolgokat csak a bal kezével, a jobb kézre esőket csak a jobb kezével végzi.
Előbb segít, később már gátol
Ez a megosztottság azonban a mozgásfejlődés időszakának befejeztével már gátjává válik a továbblépésnek. Erre az időszakra a gyermek testarányai már nem”bébisek”, hanem a felnőtt testarányait mutatják. Vagyis már fizikailag sincs szüksége a két oldal megosztottságára, mert könnyedén át tudja fogni mindkét oldalt éppen a tevékenység kivitelezésének célszerűsége, hatékonysága érdekében.
A test is iskolaéretté válik
6-7 éves korra a gyermeknek már ismernie és uralnia kell a saját testét. A szakemberek ezt úgy mondják, hogy hétéves kor táján válik a test is „iskolaéretté”, vagyis a gyermek elvárhatja tőle, hogy produkálja a számára azokat a képességeket, amelyekre a tanuláshoz szüksége lesz.
Ha a test két oldala 6-7 éves kor táján még mindig inkább külön-külön dolgozik, ezen a problémán minél előbb segíteni kell.
Két kézzel írni?
Nagyon sarkítva a nehézségeket, gondoljon csak bele: nem lehet például írásnál a sor közepén egyik kézből a másikba átvenni az íróeszközt. Vagy: olvasásnál végig kell olvasni az egész sort, nem lehet a sor közepén - csak azért, mert elértük a testközépvonalat - új sort kezdeni. Vagy: számolásnál, írásbeli összeadásnál könnyen elveszíthetik az egyes oszlopokból átvitt számjegyeket.
Ön is tesztelheti!
Ha azt gyanítja, hogy a láthatatlan függőleges fal, a testközépvonali gátlás a szükségesnél hosszabb ideig is fennmaradt, meglétéről tájékozódhat a következő egyszerű vizsgálatokkal.
Nagyon fontos! Ön csak szóban adhat utasítást, kérheti a feladat végrehajtását, semmit nem mutathat meg, tevékenységgel nem demonstrálhat, mert így a vizsgálat már nem ad objektív eredményt, értelmetlenné válik!
1. Érintsd meg!
Kérje meg gyermekét, hogy két kézzel:
- érintse meg a fejét
- érintse meg a vállait
- érintse meg a térdeit
- érintse meg a derekát
- érintse meg a könyökeit
- érintse meg a füleit
- érintse meg a homlokát
A könyökei megérintésére vonatkozó utasításnál, ha teljesen visszamaradt a függőleges testközépvonali gát, a gyermek a csuklója és az ujjai visszahajlításával próbálkozik könyökének megérintésére, mert az azonos oldali könyökét próbálja elérni. Ha részben már megkezdődött a gátlás eltűnése, a gyermek habozni fog: előbb az egyik könyökét érinti meg az ellenkező oldali kezével és utána a másikat. Ha a gátlás már teljesen felszámolódott, a gyermek egyszerre nyújtja kezeit az ellenkező oldali könyökeihez. Nem használható ez a gyakorlat, ha a gyermek korábban - pl. egy játék során - már megtanulta, hogy így nyúljon a könyökeihez!
2. Körözzünk
Kérje meg a gyermeket, hogy nyújtsa ki előre egyenesen a karjait-kezeit, és írjon azokkal kis köröket a levegőben, fokozatosan egyre nagyobbá formálva azokat.
Figyelje meg, hogy a nagy körök leírásánál keresztezi-e a kezeit, vagy akár az alkarjait! A visszamaradt függőleges testközépvonali gátlású gyermek hajlamos elkerülni a keresztezést. Kicsit átkeresztezheti a kezeit néhány alkalommal, de a karjait semmiképp.
3. Rajzoljunk
Figyelje meg gyermekét, miközben például az asztalnál ülve rajzol!
Ha azt látja, hogy gyakran dől oldalra, vagy elfordítja a testét, vagy a papírlapját forgatja el, csak azért, hogy elkerülje a függőleges testközépvonal előtt - vagy annak túloldalán - végzendő munkát, az megerősítheti a visszamaradt függőleges testközépvonali gát jelenlétét. Sőt: még azt is megmutathatják, mennyire gátolja ez a sorompó a gyermeket.
A feleslegessé, sőt akadállyá vált függőleges gát feloldását segítő gyakorlatokra vonatkozóan most is azt tanácsolhatom, mint előző levelemben:
Minden olyan tevékenység - házimunkától, kézimunkázásig, tornagyakorlatoktól mozgásos játékokig, rajzolás-festéstől gyurmázáson át tapsolós, zsinór és ujj-játékokig - amely során a kezek a testközépvonalhoz kerülnek vagy át kell azt keresztezniük, segíti a testközépvonali akadály feloldását!
Játékötletek
Előző levelemben írtam Önnek a testközépvonalról, pontosabban a testközépvonal szerepéről az írás-olvasás tanulásának folyamatában.
Azok a játékok, mozgások, melyek során a kezek a testközépvonalhoz kerülnek vagy átkeresztezik azt, elősegítik e testközépvonali gát feloldását. A legtöbb háztartásbeli és kerti munka így foglalkoztatja a kezeket.
Mára olyan játékokkal készültem, melyek segítik a középvonali gát feloldását.
Íme néhány javasolt tevékenység:
1. Söprögetés – két kézzel tartva a seprűt és a mozdulatokkal a testközépvonalon átkeresztezve
2. Portörlés – nagy bútorok törlése nagy mozdulatokkal
3. Ruhahajtogatás – két kézzel, egyik-másik oldalra felváltva
4. Süssünk, főzzünk együtt a konyhában!
- verjük fel a rántottához a tojást
- keverjük ki a süteményhez a vajas krémet
- verjünk habot
- nyújtsuk ki a tésztát
- tésztaformázás kézzel
5. Dolgozzunk a kertben!
- gereblyézzük össze a lehullott faleveleket két
kézzel fogva a gereblyét
- gyomláljunk a jobb kezünkkel körben magunk
körül
6. Tisztítsuk meg együtt az ablakot olyan állásban, hogy a törlő kéznek át kelljen kereszteznie a testközépvonalon.
7. Kézimunka
- mindenféle fonás szalaggal vagy vastag
fonállal vagy kukoricacsuhéval
- mozaik kép készítése papír darabolással
és ragasztással
- papírhajtogatás: nagy csomagolópapírból
vagy újságlapból csákó, csónak
- fonalgombolyítás
8. Ugrálás
- összezárt lábbal ugráljunk keresztül ide-oda
egy egyenes- vagy körvonal mentén
- lábainkat keresztezzük át és vissza minden
ugrásnál
- ugrókötelezés egyedül
- ugrókötelezés úgy, hogy ketten hajtják a kötelet
9. Labdajátékok
- célbadobás rongylabdával
- körben állva mondom valakinek a nevét és
dobom neki a labdát
Az iskolás korban is megmaradt testközépvonali gát akadályozhatja az írás és az olvasás elsajátítását, kivitelezését. Ezért fontos a gátlás feloldása, amire a fenti játékok, tevékenységek kitűnően alkalmasak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése