Játékötletek a kéz-szem-beszéd koordinációjának fejlesztéséhez
A játékok segítségével a látásérzék és a fogalomérzék közötti kapcsolatot fejleszthető.
1.
- Csináljunk egy kupacot kétféle anyagból: például bab és kukorica szemekből, piros és kék gyöngyökből stb. Kérjük meg a gyermeket, hogy becsülje meg, hány szem (vagy gyöngy) van összesen a kupacban.
- Most válogassa külön őket, és becsülje meg külön a bab illetve a kukorica szemek (kék és piros gyöngyök stb.) számát.
- Végül számolja meg mindkettőt külön-külön.
- A kukoricából és a babból végül finom salátát készíthetünk! :)
2.
- Egy más alkalommal számolja meg az összesített kupacot, és csak azután ossza őket két halomba.
- Ezután becsülje meg hány szem van az egyik halomban, majd számolja meg a másikat és helyesbítse a becslését az összmennyiség ismeretében.
- Nehezíthetjük úgy a feladatot, hogy megszámoljuk az egy halomban lévő szemeket, majd három részre osztjuk a kupacot ( bab, kukorica, borsó; piros, kék, zöld gyöngy stb.) Egyet megbecsülünk, a másik kettőt megszámoljuk. A becslést a két megszámlált rész illetve az összmennyiség ismeretében kell helyesbíteni.
A feladatot sokféle változatban végezhetjük. A lényege mindig az, hogy egy ismert számú halmazból indulunk ki, amelyet részekre osztunk. A részek közül egy megszámolatlan marad, melyet a többiek ismeretében kell kiszámolni.
Egységek, tízesek és százasok
A számolási zavarral küzdők nehezen értik meg, hogy hogyan is formálódnak az egységek, a tízesek, a százasok, illetve hogyan állnak össze a több számjegyű számok, hogyan kell leírni őket.
- A konyhában vízzel, az udvaron homokkal illusztrálhatjuk, gyakorolhatjuk a számjegy-átvitel alapelvét centiliteres, decis és literes mérőedényekkel – gyakorlatilag a vizet illetve a homokot töltögetve pohárba, kancsóba, vödörbe.
- Ha ezt megértették, a színesrúd készlet segítségével gyakorolhatjuk szemléletesen az egység fogalmát, az átváltásokat.
- Gyakorolhatjuk az átváltást a távolság felosztásával is. Először egy nagyobb egységet bontunk alkotórészeire, majd megfordítva, a kicsikből rakjuk ki a nagyobbat.
Az ismétlés erősíti az akaratot és fejleszti az emlékezetet,amelyre nagy szüksége van a számolási zavarral küzdőknek.
2011. március 18., péntek
A térészlelés és a térbeli viszonyok felismerésének fejlesztése
A szórakoztató és egyszerűen megvalósítható játékok segítségével a gyerekek térbeli tájékozódási képessége szinte észrevétlenül kezdődik.
Eszközök
- szigetelőszalag
A játék menete
A földre egy vonalat ragasztunk. A gyermekek végigmásznak a vonal egyik, majd másik oldalán, végül a sor végére állnak. (egyik-másik oldal, kinesztetikus percepció: test mozgása tárgyhoz viszonyítva, téri-kinesztetikus keresztcsatornák, testrészek funkciója,
lateralitás, szem-kéz-láb koordináció)
Maszatoló
Eszközök
- kartonpapír
- festék
A játék menete
A kartonpapíron jelöljük a középvonalat. A gyerekek a kezüket a festékbe mártva a lap jobb oldalára jobb kéznyomatot, bal oldalára bal kéznyomatot készítenek. (egyik-másik oldal, lateralitás, vizuális helyzet, pozíció)
Színező
Eszközök
- fénymásolt lap
A játék menete
Egy lapon jelöljük a középvonalat, majd a jobb és a bal oldalára is egy-egy képet rajzolunk. „Színezd kékre azt a képet, ami azon az oldalon van, ahol én ülök!” Ha elkészül: „Színezd pirosra, ami a másik oldalon van!” (egyik-másik oldal, lateralitás, vizuális-kinesztetikus keresztcsatornák, vizuális helyzet, pozíció, szem-kéz koordináció)
Hol a helyed?
Eszközök
- szigetelőszalag
- WESCO tégla
- szék
A játék menete
Szigetelőszalaggal a földre ragasztunk egy vízszintes és egy függőleges tengelyt. A vízszintesre helyezzük a téglákat. A gyermekek szaladgálnak a teremben, egy adott jelre megállnak az indulás előtt megbeszélt helyzetben: például a tégla előtt. Megbeszéljük a következő helyzetet: mögött/mellett/az ablak felől, majd egy jelre újraindítjuk a játékot. (térbeli viszonyok, téri-verbális keresztcsatornák, téri-kinesztetikus keresztcsatornák: test helyzete a tárgyhoz viszonyítva, vizuális helyzet, pozíció, testzónák: első–hátsó–oldalsó, lateralitás, szem-láb koordináció)
Cukorkavadász
Eszközök
- szigetelőszalag
- kavicsok
- akadály
- kosár
- hangyafejdísz
- alaplap
- korongok
- hangya (korongra rajzolva)
A játék menete
Szigetelőszalaggal négyzetrácsos hálót ragasztunk a földre (legalább 6-8 mezőt), majd egy tetszőleges mezőbe elhelyezünk egy kavicsot, ez lesz a cukorka. Egy gyermek a hangya, aki cukorkavadászatra indul úgy, hogy csak a mezőkbe léphet, és csak függőleges vagy vízszintes irányban haladhat. Egy másik gyerek az irányok megadásával, lépések számával irányítja. Például: „Lépj előre két mezőt!” „Fordulj a szekrény felé!” „Lépj hátra egy mezőt!” „Lépj oldalra az ajtó felé hat mezőt!” (térbeli irányok, viszonyok, téri-vizuális, verbális-téri-kinesztetikus keresztcsatornák, szem-láb koordináció, mozgás irányának változtatása)
Robotzsaru
Eszközök
- kendő
A játék menete
A játékot három gyermek játssza: egy „rendőr”, egy „tolvaj” és egy „robotzsaru”. A rendőr azonos kiindulási helyzetből szóbeli utasításokkal irányítja a robotzsaru mozgását, míg el nem jut a tolvajhoz. Például: „Lépj az ablak felé négyet!” „Lépj balra hatot!” „Ugorj
előre hármat!” „Fordulj jobbra!” Eleinte segítség minden fejlesztési lehetőségnél, ha a bal oldalt jelző karszalagot viselik a gyerekek. (mozgás irányának változtatása, térbeli irányok, viszonyok, verbális percepció, téri-verbális-kinesztetikus keresztcsatornák, testrészek funkciója, testzónák alkalmazása, lateralitás)
A tapintásos észlelés fejlesztése
Az érzékszervek bevonásával történő játékok többek között a gyerekek tapintásos észlelését fejlesztik.
Eszközök
- kendő
- különböző tárgyak
A játék menete
Egymással szemben ül a gyermek és az óvónő. Az óvónő saját testrészeit érinti meg (például az arc simítása, orr csippentése, könyök ütögetése), a gyermek saját magán utánozza a mozdulatait, majd együtt megnevezik az érintett testrészt (például ez az arcom, ez az orrom). (taktilis észlelés különböző bőrfelületen, testrészek ismerete, verbális percepció, vizuális-taktilis keresztcsatornák)
Hamupipőke
- különböző tárgyak
- 2–4 kosár
A játék menete
Egy kisebb szőnyegen különböző tárgyakat szórunk szét. Annyi kosarat készítünk elő, ahányféle tulajdonság szerint csoportosítunk. A tárgyakat tapintható tulajdonságok alapján válogatja a gyermek a kosarakba: kicsi–nagy, puha–kemény, sima–érdes, szögletes–gömbölyű. Eleinte kétféle szempont szerint csoportosítsunk. (taktilis-vizuális keresztcsatornák)
Gyurmázás
- gyurma
- gyurmatábla
A játék menete
Alapvető gyurmázási technikák: gömbölyítés, sodrás, lapítás, mélyítés. (taktilis percepció, alaklátás, szem-kéz koordináció, finommozgás, vizuális-taktilis keresztcsatornák)
Szurkálódó
Eszközök
- tüskés labda
A játék menete
15-20 cm átmérőjű tüskés labdát görgetünk föntről lefelé a gyermek testrészein, és megnevezzük azokat. (taktilis percepció, testrészek ismerete, testfogalom, verbális percepció)
Mi van a hátadon?
- füzet
A játék menete
Egy műszaki kartonból füzetet készítünk (például laponként egyenes, cikcakk-, hullámvonalat, egyszerű alakzatokat – kör, négyzet, háromszög, szív, ház – rajzolunk), és lefóliázzuk. A gyermek az óvónő térdén fekszik keresztben, előtte egy széken a füzet. Az óvónő valamelyik formát rajzolja a gyerek hátára, a gyermek kikeresi azt a füzetben és megnevezi. (vizuális diszkrimináció, taktilis percepció, vizuális-kinesztetikus keresztcsatornák, verbális percepció)
A hallási (auditív) észlelés fejlesztése
A dallamfelismerés, ritmusészlelés fejlesztéséhez mutatunk be néhány egyszerűen megvalósítható, szórakoztató játékot, feladatot.
Mi van a kosárban?Eszközök
- jellegzetes hangokat produkáló tárgyak
A játék menete
A gyermekek által használt tárgyak közül (összeütögetéshez párosával) kosárba készítünk néhányat, és letakarjuk. Például üvegpohár, fa építőkocka, kanál, ketyegő óra, ritmushangszerek. Ügyeljünk arra, hogy a tárgyak hangja ne hasonlítson egymáshoz. „Vásárolni voltam, nézzük meg, mi van a kosárban!” A takaró alatt összeütögetjük, illetve megszólaltatjuk az első tárgyat, majd megmutatjuk, és előttük is megszólaltatjuk. Adjuk a kezükbe, kipróbálni a hangadást. Ezután jöhet a következő tárgy, de egyszerre mindig csak egy. (vizuális-auditív keresztcsatornák, auditív diszkrimináció)
Itt a dallam, hol a dallam?
Eszközök
- a halk és egy éneklő gyermek hívókártyái
A játék menete
A gyerekek egy ismert énekre körbejárnak. Ha az óvónő felemeli a „halk” hívókártyát, a gyerekek lábujjhegyen járva, halkan énekelve járnak körbe. Az „ének” hívókártyára újra normál hangerővel énekelve járnak körbe. (auditív diszkrimináció, auditív-vizuális keresztcsatornák, járás)
Csöndjáték
Eszközök
- magnó
- hangkazetta
A játék menete
Előzmény: Tapasztalatok a közvetlen környezet hangjairól. A gyerekek körbeülnek a szőnyeg szélén, halk zene szól. Az óvónő elindít egy labdát, amelyet a gyerekek körbeadogatnak egymásnak. Amikor a zene elhalkul, elhallgat, egy-két percig csöndben ülnek, figyelik a beszűrődő hangokat. Akinél a labda megállt, elmondja, mit hallott a „csöndben”. (auditív memória, auditív-verbális keresztcsatornák)
Hová lett Piroska jókedve?
Eszközök
- leánybáb
A játék menete
Piroska (báb) szomorúan érkezik a gyerekekhez. „Segítsünk Piroskának megkeresni a jókedvét!” Hangulatot kifejező hangokat, hangulatszavakat hangoztatunk (például sírás, haj-haj, fújtatás, püffögés, sóhajtozás, jajgatás, hüppögés, csodálkozás, morgás). Ezek után Piroska mindig megkérdezi: „Ez mi volt?” Amikor a gyerekek megnevezik a hangulatot, Piroska megkérdezi: „Ez jó lesz?” Végül örömet jelentő hangokat, hangulatszavakat szólaltatunk meg (nevetgélés, hahotázás, elégedett nyammogás). Amikor Piroska kiválasztja a neki legjobban tetszőt, elköszönnek tőle a gyerekek. (auditív memória, auditív-verbális keresztcsatornák)
Mit visz a kis hajó?
Eszközök
- nincs különösebb eszközigénye
A játék menete
„Megérkezett a kishajó a kikötőbe! Segítsünk berakodni a fedélzetre. Olyan dolgokat szállít a kishajó, amik úgy kezdődnek, mint a maci: „ma...” Fontos, hogy önállóan is hangoztassuk a szótagot. Más-más szótagokkal kezdődő dolgokat rakodjanak a sorban érkező hajókra. (auditív diszkrimináció, hangzási analízis-szintézis)
Hallgatózó
- ritmushangszerek
A játék menete
A gyermekek becsukják a szemüket. Az óvónő egy hangszerrel halkan körbejár, és valahol megszólaltatja a hangszert. A gyermekek – csukott szemmel – megnevezik a helyet (például asztal mellett, ajtó előtt). (auditív-téri keresztcsatornák)
Ki a testvére?
- hangszerek
A játék menete
Előzmény: az alkalmazott hangszerek ismerete. A hangszerekből kettőt-kettőt készítünk elő, annyit, ahány gyermek játszik. A gyerekek választanak egy hangszert és körbeülnek. Az óvónő körbejár a körön kívül, akinek a fejét megérinti, az megszólaltatja a hangszerét. Az a gyermek, akinél ugyanolyan hangszer van, szintén megszólaltatja a nála levőt. (auditív diszkrimináció, auditív memória, vizuális-kinesztetikus keresztcsatornák)
Így vagy úgy
- hívókártyák
A játék menete
Előzmények: Ismert mondókákat, dalokat mondunk lassan, és társítunk hozzá egy hívókártyát (például csiga). Ezután a gyorshoz is társítunk egy hívókártyát (például gyík). Ugyanezt tesszük a halk–hangos, magas–mély fogalompárral is (például egér–oroszlán, madár–medve).
Egy kosárban elhelyezzük a hívókártyákat. Egy gyermek kiválaszt egy kártyát, annak megfelelően elmondunk közösen egy rövid mondókát. Megkeresi a párját, és annak megfelelően is elmondjuk. Mindegyiknél megkérdezzük: „Hogyan mondjuk?” Eleinte alkalmanként csak egy fogalompárral játsszuk. (auditív diszkrimináció, auditív-vizuális keresztcsatornák)
Tapslabda
- kislabda
A játék meneteAz óvónő labdát gurít a gyermeknek, és egy kétütemű ritmusmotívumot tapsol hozzá. A gyermek visszatapsolja, majd visszagurítja a labdát. Eleinte külön tapsoljunk négy negyedet és nyolc nyolcadot, így lehetőség nyílik a gyors–lassú megtapasztalására. (auditív memória, auditív diszkrimináció, szem-kéz koordináció)
Állathangok
- nincs különösebb eszközigénye
A játék menete
Előzmények: állathangokat szólal tatunk meg a gyerekekkel, társítjuk hozzá az állat képét, majd megnevezzük azokat. Egy kosárban elhelyezzük a képeket. Egyet húz a gyermek, a többiek utánozzák a hangját. Akkor ér véget a játék, amikor a kosár kiürül. (auditív memória, auditív-vizuális keresztcsatornák, verbalitás)
Az alaklátás és formaállandóság fejlesztése
Az alapvető formák (négyzet, kör, háromszög) felismerését és alkalmazását már óvodás korban célszerű gyakorolni. Az építőkockákkal, pötyivel való játékok célja a képességfejlesztés.
Macska–egér játék
Eszközök- szigetelőszalag
- babzsák
A játék menete
Nagy kör, négyzet vagy háromszög formát ragasztunk a földre, ez lesz a ház. A gyerekek – az egerek – ezen haladnak járással, futással, páros lábon ugrással, kúszással, mászással (a mozgásnak megfelelően lehet más állatnevet választani). A macska távolabb várakozik, majd az állat hangjának utánzásával „egérvadászatra” indul az egerekkel megegyező mozgásformával. Az egerek a házon kívül menekülhetnek a macska elől. Akit sikerül elkapni, a házon belül leül. Az utolsó egér lesz a következő macska. Eleinte lehet 2-3 macska is. (nagymozgások, alakzatok körbemozgása, szem-láb koordináció, alaklátás, formaállandóság, gyorsaság)
Szobrok
- szigetelőszalag
A játék menete
Nagy kör, négyzet vagy háromszög formát ragasztunk a földre. A gyerekek ezen haladnak (járással, futással, páros lábon ugrással, kúszással, mászással). Az óvónő hangjelzésére szoborrá változnak úgy, hogy leguggolnak (vagy a jobb lábukat felemelik, vagy kezüket az előttük álló gyermek vállára teszik, mindig megegyezés szerint). Aki megmozdul, kiesik a játékból. (alakzatok körbemozgása, alaklátás, nagymozgások, testrészek funkciója, auditív-kinesztetikus keresztcsatornák, szem-láb koordináció)
FormabontóEszközök
- festék
- csomagolópapír
A játék menete
4 ív csomagolópapírt összeragasztunk és leteszünk a földre. Egy nagyobb tálba festéket készítünk. A gyermek mezítláb belelép a festékbe, és a papír szélén járva téglalap formát fest. (járás, alakzatok körbemozgása, alaklátás, szem-láb koordináció, vizuális-kinesztetikus keresztcsatornák)
Hamupipőke
Eszközök- szigetelőszalag
- papírból készült egyszerű alakzatok
- kosarak
A játék menete
Nagy körformát ragasztunk a talajra. A közepére állva kétféle papírformát (kör, négyzet) feldobunk, hogy véletlenszerűen rendeződjenek a körön belül. A gyermek kosárba gyűjti a körformákat, majd egy másik kosárba a másik formát. (alaklátás, vizuális diszkrimináció, jellemző tulajdonságok alapján szétválogatás, csoportosítás, szem-kéz koordináció)
Várépítőverseny
Eszközök- építőkockák (minden formából ugyanannyi)
A játék menete
Az építőkockákat kiborítjuk középre. Ahányféle építőkockát alkalmazunk, annyi versenyző gyermek vagy csoport játszik. Egy csapat csak azonos formájú kockából építhet. Az győz, akinek hamarabb elfogy az építőkockája. (alaklátás, szétválogatás, téri-vizuális keresztcsatornák, szem-kéz koordináció)
Varázslóiskola
Eszközök- pötyi
- hozzá való tábla (nagyméretű vagy több összeerősítve)
A játék menete
A táblára elhelyezzük az első pötyit, arra egy fonalat kötünk. Az óvónő egymás után helyezi az azonos színű pötyiket a táblára, a gyermek mindegyikre rátekeri a fonalat, amíg a táblán kialakul egy kép (például a gyermek jele, házikó, virág). (alaklátás, vizuális pozíció, szem-kéz koordináció, finommotorika, téri irányok)
Mi változott meg?
Eszközök- 4 × 4 képes alaplap
- 16 db kártya
A játék menete
Elkészítjük az alaplapot: egymás alá négyféle képet rajzolunk az első oszlopba. Minden képet lerajzolunk egymás mellé még háromféleképpen (így összesen négyféleképpen), szín- vagy méretbeli módosításokkal. Készítünk hozzá 4-4 kártyát az alaplapon található képekről, azokkal megegyező nagyságban. A kártyákat a gyermek az alaplapra helyezi a rajta levő képeknek megfelelően. (alaklátás, formaállandóság, vizuális diszkrimináció, vizuális szerialitás)
2011. március 1., kedd
Mozgásfejlesztés 7. - A finommotorika fejlesztése
- Szarvacska
Eszközök
- szarvacska
- fonal
- szarvacska
- fonal
A játék menete
A fonal végére hurkot kötünk, a hármas szarvacska egyik tüskéjére akasztjuk, majd sorban a többi tüskére hurkoljuk. Felhurkoljuk a második sort is, majd az első tüskén lévő alsó hurkot átemeljük a másodikon és a tüskén, azután elengedjük. Ugyanezt tesszük sorban a többi tüskével is. Ha újra csak egy sor fonal van a szarvacskán, ismét rátesszük a második sor hurkot, s az alsókat átemeljük. Így haladunk, míg el nem érjük a fonat megfelelő hosszúságát (finommotoros koordináció, szem-kéz koordináció, testrészre koncentrálás, vizuális szerialitás).
- Ujjléptető
Eszközök: –
A játék menete
A gyermek egyik kezének mutatóujját a másik kéz hüvelykujjára teszi. A másik hüvelyk- és mutatóujjat ezek fölött érinti össze. Az alsókat elengedi, és a felsők fölött újra összeérinti, majd ezt ismételgetve „lépeget” (finommotoros koordináció, szem-kéz koordináció, testrészek ismerete, testrészre koncentrálás, oldaliság).
- Terméskép
Eszközök
- különböző magok
- csipesz
- kis tálak
- nagyobb tál
- ragasztó
- különböző magok
- csipesz
- kis tálak
- nagyobb tál
- ragasztó
A játék menete
Egy tálban különböző nagyobb szemű magokat (babot, kukoricát, napraforgót, tökmagot stb.) keverünk össze. Kis tálkákat készítünk elő, ezekbe válogatjuk szét a magokat, amelyeket majd a kép elkészítéséhez használunk. Termésképet készítünk kollektív munkában, ragasztással (finommotorika, szem-kéz koordináció, vizuális diszkrimináció, alaklátás, vizuális-taktilis keresztcsatornák).
- Hajtogatás
Eszközök
- hajtogatható lapok
- olló
- ragasztó
- hajtogatható lapok
- olló
- ragasztó
A játék menete
Egyszerű hajtogatási technikákat mutatunk a gyermeknek: élezés, felezés, átlózás, középponthoz hajtás, középvonalhoz hajtás, visszahajtások. Ezek ismeretében papírsárkányt, csákót hajtogatunk (finommotorika, szem-kéz koordináció, alaklátás, formaállandóság, vizuális-taktilis keresztcsatornák, testrészre koncentrálás).
- Fonalmesék
Eszközök
- fonal
- fonal
A játék menete
Kb. 120 cm hosszú fonal két végét összekötjük, hüvelykujjunkra akasztjuk. Tenyerünket a gyerekek felé fordítva mesélni kezdünk, és a mese történéseit követve pillangót készítünk a fonalból: Volt egyszer egy pillangó, aki nagyon szeretett a fák, bokrok ágai között ide-oda röpködni (a fonalat a kisujjunkra és hüvelykujjunkra – ide-oda – hurkoljuk úgy, hogy közöttük egyszer megcsavarjuk). Egyszer azonban beakadt az ágak közé. Próbált kiszabadulni, de sehogy sem sikerült. Próbálta erre (még egy hurok a hüvelykujjra), próbált arra (még egy hurok a kisujjra), próbálta fölfelé (egy hurok a középső ujjra), próbálta lefelé (kicsit rángatjuk lefelé). Végül valahogyan átbújt az ágak alatt (a tenyerünkön összegyűlt fonalak alatt átdugjuk a fonal végét úgy, hogy a középső ujjra akasztott hurok két szála között bújjon ki), és végre sikerült kiszabadulnia (még lazán lehúzzuk a fonalakat a fonal végével a kezünkről, majd megfogjuk a közepén, és szorosra húzzuk). Vígan röpködött tovább (röptetjük a pillangót a levegőben).
A már ismert mesét és mozdulatokat a gyermekekkel együtt, lassan követjük.
Más mesét és hurkolást is találhatunk ki (finommotorika, szemmel követés, szemfixáció, szem-kéz koordináció, testrészek ismerete, térpercepció, verbális percepció, auditív-vizuális-kinesztetikus keresztcsatornák).
A már ismert mesét és mozdulatokat a gyermekekkel együtt, lassan követjük.
Más mesét és hurkolást is találhatunk ki (finommotorika, szemmel követés, szemfixáció, szem-kéz koordináció, testrészek ismerete, térpercepció, verbális percepció, auditív-vizuális-kinesztetikus keresztcsatornák).
Forrás: Óvónők Kincsestára
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése