Játékötletek a kéz-szem-beszéd koordinációjának fejlesztéséhez
A játékok segítségével a látásérzék és a fogalomérzék közötti kapcsolatot fejleszthető.
1.
- Csináljunk egy kupacot kétféle anyagból: például bab és kukorica szemekből, piros és kék gyöngyökből stb. Kérjük meg a gyermeket, hogy becsülje meg, hány szem (vagy gyöngy) van összesen a kupacban.
- Most válogassa külön őket, és becsülje meg külön a bab illetve a kukorica szemek (kék és piros gyöngyök stb.) számát.
- Végül számolja meg mindkettőt külön-külön.
- A kukoricából és a babból végül finom salátát készíthetünk! :)
2.
- Egy más alkalommal számolja meg az összesített kupacot, és csak azután ossza őket két halomba.
- Ezután becsülje meg hány szem van az egyik halomban, majd számolja meg a másikat és helyesbítse a becslését az összmennyiség ismeretében.
- Nehezíthetjük úgy a feladatot, hogy megszámoljuk az egy halomban lévő szemeket, majd három részre osztjuk a kupacot ( bab, kukorica, borsó; piros, kék, zöld gyöngy stb.) Egyet megbecsülünk, a másik kettőt megszámoljuk. A becslést a két megszámlált rész illetve az összmennyiség ismeretében kell helyesbíteni.
A feladatot sokféle változatban végezhetjük. A lényege mindig az, hogy egy ismert számú halmazból indulunk ki, amelyet részekre osztunk. A részek közül egy megszámolatlan marad, melyet a többiek ismeretében kell kiszámolni.
Egységek, tízesek és százasok
A számolási zavarral küzdők nehezen értik meg, hogy hogyan is formálódnak az egységek, a tízesek, a százasok, illetve hogyan állnak össze a több számjegyű számok, hogyan kell leírni őket.
- A konyhában vízzel, az udvaron homokkal illusztrálhatjuk, gyakorolhatjuk a számjegy-átvitel alapelvét centiliteres, decis és literes mérőedényekkel – gyakorlatilag a vizet illetve a homokot töltögetve pohárba, kancsóba, vödörbe.
- Ha ezt megértették, a színesrúd készlet segítségével gyakorolhatjuk szemléletesen az egység fogalmát, az átváltásokat.
- Gyakorolhatjuk az átváltást a távolság felosztásával is. Először egy nagyobb egységet bontunk alkotórészeire, majd megfordítva, a kicsikből rakjuk ki a nagyobbat.
Az ismétlés erősíti az akaratot és fejleszti az emlékezetet,amelyre nagy szüksége van a számolási zavarral küzdőknek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése