Az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése
Az un. magasabb szintű gondolkodási funkciók közül ezek azok, melyek fejlettsége a matematika igazi megértésének, a tantárgyi, anyanyelvi, nyelvtani ismeretek biztos alkalmazásának feltétele. Ezen gondolkodási funkciók szükségesek matematikából pl. a nyitott mondatok, pótlások megértéséhez, az önálló szabályalkotás képességéhez, ahhoz, hogy a gyermek képes nemcsak a szorzótábla bevésésére, hanem a maradékos osztás elvégzésére is. El tudjon igazodni a halmazok, a negatív számok és a törtek világában is. Ezen gondolkodási funkcióit kell működtetnie mikor egy témazáró teszt jellegű feladatlapot tölt ki, mikor a helyesírási szabályokat alkalmazza, mikor a saját hibáit ellenőrzi és kijavítja. A tanulási zavarral küzdő gyermekek fejlesztésében nagyon fontos szerepe van. A korrekciós - korrepetáló foglalkozások akkor igazán hatásosak, ha az olvasási képesség, a számolási készség fejlesztése mellett e gondolkodási funkciókat is fejlesztjük. Most itt néhány olyan játékot mutatunk be, melyek nem tantárgy specifikusak. További ilyen célra is alkalmas játékokat majd a számolási illetve az anyanyelvi (helyesírási) készséget fejlesztő fejezetekben is bemutatunk.
Barkochba játék
Gyermekkorunk kedves játéka, s többek között a tagadás megértésén keresztül gondolkodni tanít.
· Kétféle változatát ismertetjük. Egyik a "hagyományos" barkochba. A játékvezető azt mondja gondoltam valamire, ami él s lehet kezdeni kérdezni: állat? Igen. Erdőben él? Nem. Háziállat? Igen. Négy lába van? Nem. Kotkodácsol? Igen. Tudom, a tyúk az! Kisebb gyerekeknek indításnál adjuk meg ezt a segítséget, hogy azt mondjuk él, vagy azt mondjuk állat, vagy azt, hogy itt van a szobában és nem él. Találgatni (róka? kutya?) nem szabad. Kezdetben játszhatjuk úgy, hogy az egész csapat együtt próbálja kitalálni. Ez fontos része a tanításnak első - második osztályos gyerekeknél, majd egy - egy gyerek a vállalkozó, s később a válaszadó szerepét is átadhatjuk a gyerekeknek. Velük együtt fogjuk tapasztalni, ez sem könnyű feladat!
· Másik változata lényegégben a figyelem fejlesztéséről szóló fejezetben is ismertetettTaláld ki, hogy ki vagyok! játék, csak itt nem kell székre kiülni, nem küldünk ki senkit. A válaszadó kihúzza annak a gyereknek a nevét, akit a kérdezőnek ki kell találnia. Esetleg mérhetjük az időt, figyelhetjük a feltett kérdések számát.
Igaz vagy hamis?
Szükséges eszköz: esetleg papír és ceruza. Figyeld meg jól amit mondok s döntsd el igaz, vagy hamis: Nyáron esik a hó. Nyáron nem esik a hó. Nem nyáron esik a hó. A vonalas füzetlapra felíratjuk a számokat egymás alá, majd mondjuk sorban a mondatokat s a gyerekeknek csak egy I (Igaz) illetve H (Hamis) betűt kell a számok mellé írniuk. A végén leellenőrizzük. Kicsit nehezebb változata, ha sorba haladunk és szóban kell válaszolni. Amikor a gyerekek átveszik a játékvezető szerepét, s a tagadásos mondatok egyre nagyobb szerephez jutnak biztosak lehetünk: értik a lényeget, működnek e gondolkodási funkcióik!
Kisebb gyerekek példái:
- Reggel sötét van
- Egy elefánt nagyobb, mint egy bogár.
- Nyáron esik hó.
- A grafitceruzámból kifogyott a tinta.
- Egy zsiráf kisebb, mint egy ló
- Egy felnőtt öregebb, mint egy gyerek.
- A nyári szünetben hógolyózz velem!
- Egy versenyautó gyorsabb, mint egy roller.
- Egy őszibarack savanyúbb, mint egy citrom.
- A gyík hosszabb, mint egy kígyó.
- A víz, amit megiszol tisztább, mint a sár.
- Iskola után jön az óvodába.
- Az este van előbb, mint a reggel.
- Elrepülnek a fecskék tavasszal Afrikába.
- Télen eshet az eső.
- Az óra hosszabb, mint a perc.
- Az éjszaka világosabb, mint a nappal.
- Nappal világosabb van, mint éjszaka.
- Egy héten hét nap van.
- Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lábamon.
- Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint két lábamon.
- Este a hold süt és nem a nap.
- A bogár nem nagyobb, mint a ló!
(Ezek a "tagadások" fejlesztenek igazán, csak a kicsiknél jól elő kell készíteni, egyszerűbb mondatokkal. Kisebb gyerekeknél ajánlott ezt a játékot jó néhány Barkóba játék után elkezdeni játszani Ezeket a tagadások célszerű nem folyamatosan mondani, hanem bele - bele keverni a többi mondat közé)
- Ősszel az iskola nem kezdődik el.
- A Karácsony nem nyáron van.
- A fecskék tavasszal nem repülnek el Afrikába.
- A fecskék nem ősszel repülnek el Afrikába.
- Nyáron nem esik az eső.
- A hó nem nyáron esik.
- A nap este nem süt.
- Amikor délelőtt van akkor nem süt (nem világít) a nap.
- Nem a nap világít délelőtt.
- Nem este van amikor süt a nap.
- Nem délelőtt (nappal) van amikor süt a nap.
- Karácsonykor nem kell iskolába menni.
- Amikor nem megyünk iskolába, akkor lehet, hogy Karácsony van.
- Amikor iskolába kell menni akkor nem Karácsony van (nincs Karácsony).
- Nagyobb gyerekek mondatai 9-10 éves kortól:
- Egy autóút szélesebb, mint egy autó.
- Az autópályán nincsen több sáv, mint a 6-os úton.
- Egy kápolna nagyobb, mint egy templom.
- Egy kiló nehezebb, mint egy tonna.
- A dekagramm kevesebb, mint a gramm.
- Az alma az nem déligyümölcs.
- Nem világít jobban a gyertyánál a villany.
- Amikor elrepülnek a fecskék Afrikába akkor nem ősz van.
- Nem lehet tavasz, amikor a fecskék elrepülnek Afrikába.
- Nem ősz az, amikor a fecskék megérkeznek Afrikából.
- A nyár az ősz után jön.
- Ősz van a nyár után.
- Az ősz után nem a nyár jön.
- Ősz előtt van a nyár.
- Ősz van a nyár előtt.
- Nem nyár van az ősz előtt.
- Ősz után jön a nyár.
- Nyár előtt nincsen ősz.
- Nem a nyár után következik az ősz.
- Előbb van a nyár, mint az ősz.
- Előbb a nyár, aztán jön az ősz.
- Az ősz a nyár után jön.
Ezen utóbb felsorolt mondatoknak számtalan változata lehet, hónapokkal, hét napjaival, dátumokkal -október másodika október elseje előtt van, rügyfakadás - virágzással, eljegyzés - házassággal.
Elölről is - hátulról is
Negyedik osztálytól javasolt játék, ekkortól a gyerekek már tisztában vannak az összetett szavak "kategóriával". A játék lényege, hogy gondoltam egy összetett szóra, s ezt mondom elölről érzékszerv, hátulról törékeny (szemüveg). Tehát vagy egy tulajdonságot, vagy egy gyűjtőfogalmat adok meg segítségül. Ha ez nehéz kezdetben engedhetem azt, hogy néhány szóval körülírom - írják körül: Elölről nézel vele, hátulról átlátszó, s ha leejted eltörik. Cél minél hamarabb átadni a játékvetető szerepét. Segítségül összeírhatok kis papírokra összetett szavakat, s abból húznak a gyerekek. (Nehezebb változata mikor azt mondom: Hátulról törékeny, elölről érzékszerv! (Jobban dolgoztatom az inverz gondolkodást!)
Példák: hógolyó, hóember, szélkerék, vízesés, aranygyűrű, földrengés, rajztábla, padlásajtó, fogkefe, jéghegy, teherautó, almafa, füzetborító, sündisznó, kékbálna, üvegpohár, hajháló, reklámtáska, kötőjel, szitakötő, sárgarigó, rajzóra, mosógép, hangjegy, atomerőmű, földgáz, tűzoltó, rendőrautó, gumibot, adásidő, kerékpártúra, darázsfészek, várbörtön…
Fordíts meg gyorsan!
Többféle változata létezik.
· Szófordítás - a játékvezető mond egy szót pl.: bal, s a gyereknek hátulról kell kezdeni, tehát visszafelé kell mondani: lab. Eleinte elég ilyen rövid szavakkal játszani. Harmadik-negyedik osztálytól próbálkozhatunk később azzal a változattal, mikor én mondom visszafelé, s nekik kell az eredeti szót megtalálni. (szér, zék, kázs, lad, som, tuf, gyem, kuly, gár...) Ezt a játékot elsős gyerekkel csak akkor kezdjük játszani, mikor már biztosan képes betűket összeolvasni. Ellenkező esetben megzavarhatjuk az összeolvasás képességének kialakulását!
· Szótagcsere- második osztály év végén, harmadik osztályban kezdjük el játszani. A játékvezető mond egy szót pl. padló, s azt a gyereknek úgy kell megfordítani, hogy a második szótagot mondják először, s utána csak az elsőt: ló-pad. Játszhatjuk a “fordítottját is, mikor a játékvezető mondja a fordítottját: ló-pad, s a gyerekeknek kell kitalálni az eredeti szót! Ezt a játékot dyslexiás gyerekekkel csak akkor játsszuk, mikor már biztonsággal tudnak szótagolni!
· Mondatfordítás - Hátulról kezdve szavanként kell visszamondani a mondatot pl.: Éva reggel felkelt - felkelt reggel Éva. Lehet növelni a mondatok hosszát. Második osztálytól javasoljuk játszani. Alkalmazzuk itt is azt a változatot, mikor a “fordított” mondatot ismerve kell az eredetit kitalálni. (Az itt felsorolt valamennyi játék alkalmas arra, hogy fokozatosan átengedjük az irányítást a gyerekeknek!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése