2014. szeptember 3., szerda

Hallásfejlesztő játékok

Hallásfejlesztő játékokkal játékos helyzeten keresztül el lehet juttatni a gyermeket a beszédhangok tudatos meghallásáig. Ráirányíthatjuk a figyelmet a hangok sokféleségére (környezet zajai, állatok, hangszerek), megtaníthatjuk a hangok differenciálására, előkészíthetjük a beszédhangok felismerését, összehasonlítását.
1. Kinél ketyeg az óra.(hallási figyelem fejlesztése)
Eszköze: egy jól ketyegő óra. A gyermekek félkörben ülnek, hátratett kézzel. Választunk egy hunyót, aki kimegy. Amikor visszajön, figyeli, kinél ketyeg az óra.
2. Világunk hangjai. Minek a hangját hallod? Körülöttünk lévő hangok megfigyelése. Játék a hangokkal. (Lehet magnóról hallgatni, lehet élőben, lehet utcán.)
3. Hangszerek hangjai. Melyik hangszert hallottad? (Tipp: nehezítésként egymás után több hangszert szólaltatunk; vagy egyszerre több hangszert kell hallgatni.)
4. Egymás hangainak felismerése. (PL. Koszorú koszorú mért vagy olyan szomorú? C. játék; vagy Kipp-kopp kopogok, találd ki, hogy ki vagyok?)Hallási figyelem, differenciálás fejlesztése.
5. Zene-stop. Különbözőképp reagálni, ha a zene elhallgat. (Pl. zenére mozgása, stop-ra megmerevedés.) hallási figyelem fejlesztése.
6. „Erre csörög a dió” játék. Vagy hangosan ketyegő órát elrejteni teremben, gyerekeknek kell megtalálni.
7. Azonos dobozokba különféle magokat, terméseket tenni. Ha ng alapján kitalálni, hogy melyikben mi lehet.
8. Előző játékot páros dobozokkal játszva hang memorit is játszhatunk. Hallási figyelem, differenciáló képesség, szerialitás, auditív memória fejlesztése
9. Játék a hangok mélységével-magasságával. (Pl: Ha magasan mondom legyél óriás, ha mélyen mondom, legyél törpe…) Hallási differenciálás fejlesztésre.
10. Játék a hangok erősségével. (Pl:Ha hangosan mondom menj a sarokba, ha halkan mondom gyere középre…!)Hallási differenciálás fejlesztése
11. Tűz-víz-repülő! Adott szóra adott cselekvést végezni. -Verbális memória, intermodális kapcsolás fejlesztése
12. Akela mondja…! c. játék. Instrukciókat mondunk, ha mondjuk a mondat előtt, hogy „Akela mondja”, akkor a gyerekeknek el kell végezniük, az instrukciót. Ha nem mondjuk, akkor nem szabad megcsinálniuk. (Auditív figyelem, emlékezet fejlesztése.)
13. Postás játék: mondatot kell egymásnak halkan átadni. Kitalálás szájról olvasással. (Beszédészlelés fejlesztése)
14. Ritmusposta: ritmust kell egymás hátán kopogni, vagy beszédritmust. Beszédritmus fejlesztése, szótagolás előkészítése.
15. Mese-vers-dal közben adott szóra kell figyelniük gyerekeknek. (Pl- ha azt hallod „nyuszi”, akkor ugrani kell egyet!) (Tipp: nehezítésként lehet több szót is megadni, minden szóra más cselekvést kell kitalálni.!) Auditív figyelem, intermodális kapcsolás fejlesztése.
16. Szó hangokra bontása. Pedagógus hangonként mond el egy szót a gyerekeknek, nekik ki kell találni, hogy mit mondott. „F-a-r-k-a-s”. (Tipp: könnyebb, ha adott szavak közül – pl. képeket teszünk ki – kell a gyermekeknek kitalálnia a megfejtést. ) Szóanalízis- szószintézis fejlesztése
17. Szó szótagokra bontása. "Melyikre gondoltam, ami úgy kezdődik: asz-…?” Szóanalízis, szószintézis fejlsztése.
18. „Tapsolj, ha ugyanazt mondom!” (maci-zsiráf; róka-róka) (Nagyobbaknál lehet nehezebbet is: zöngés-zöngétlen megkülönböztetés: toboz-doboz; rövid-hosszú: kár-kar…) hallási differenciálóképesség fejlesztése.
19. Nehéz vagy halandzsa szavak ismétlése. Auditív szeriális figyelem fejlesztése.
20..Simon mondja : Hallási figyelem, és emlékezet fejlesztése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése